czwartek, 1 lutego 2018

Popaprane rozkminy : Wiara i wiedza

Wiedza to przyjęta przeze mnie oraz zapamiętana (nie koniecznie w pamięci mózgu, może być to pamięć wirtualna)  i uznana za prawdziwą informacja( czyli jakby nie patrzeć muszę w nią wierzyć).
Każda informacja aby była argumentem musi być powtarzalna, weryfikowalna i podparta dowodami
Wiedza naukowa oparta powinna być na weryfikowalnych i powtarzalnych danych i móc stanowić argument w merytorycznej dyskusji, która równocześnie może prowadzić do jej dalszej weryfikacji.
Wiara to mój stosunek do prawdziwości danej wiedzy, poglądu, informacji, doświadczenia
Wiara religijna - wierzenie w prawdziwość informacji , poglądów, idei propagowanych  przez daną religię

Fakt że w coś wierzę także jest informacją, co prowadzi do:
'Wiem, że wierzę w...'
 'Wiem z książki ...,że ..... ale ze względu na.... w to nie wierzę.'
'Wierzę w.... bo tak czuję,mimo że nie mam informacji na których mogę oprzeć moją wiedzę na ten temat'.

Wiarygodne źródło wiedzy/informacji- Niewiarygodne źródło wiedzy/informacji
Wiara bezpodstawna - Wiara oparta na solidnych dowodach

Wiem, bo.... - wiedza wymaga dowodów, konkretnych informacji
Wierzę, bo....- wiara wymaga powodów, choćby 'bo tak mi się wydaje, bo tak czuję'

Założenie - uznanie czegoś za prawdziwe jeszcze przed przeprowadzeniem badań,często niezbędne jako punkt wyjścia, np zakładam że mogę z dużą dozą prawdopodobieństwa ufać moim doświadczeniom płynącym ze zmysłów podczas stanu zwykłej, pełnej świadomości
Przypuszczenie- uznanie że coś jest prawdopodobne, choć niekoniecznie prawdziwe
Pewność- uznanie że coś jest prawdziwe,
Duży stopień pewności/mały stopień pewności- uznanie że coś jest wysoce/nisko prawdopodobne
Wątpliwość - brak poczucia pewności odnośnie prawdziwości wiedzy, słuszności wiary
Prawdziwość - zgodność z rzeczywistością, do której tak naprawdę nie mamy dostępu, gdyż poznajemy ją na podstawie tego jak nasz mózg przetwarza i interpretuje informacje zbierane przez receptory zmysłowe , tak że w praktyce prawdziwość oznacza potwierdzalność w przyszłości, zgodność obserwowalnych zdarzeń z założeniami
Zgadzam się z/nie zgadzam się z... - totalnie subiektywna opinia wyrażająca nasze stanowisko w danej kwestii

Wartym poruszenia tematem jest jeszcze  temat : wierzę, bo tego chcę... 
Chcę zdać egzamin, więc wierzę że go zdam - ma to sens, gdyż poprawia samopoczucie zwiększając szansę na powodzenie
Chcę aby anioły opiekujące się ludźmi istniały, więc w nie wierzę - ma to sens, gdyż dzięki temu osoba która w nie wierzy czuje się w życiu pewniej, co może się przełożyć na lepszy komfort życia
Chcę trafić po śmierci do nieba, gdzie czeka mnie wieczne szczęście, więc w nie wierzę - jeśli komuś nadaje to sens życia, likwiduje lęk przed śmiercią, taka wiara ma sens, jest użyteczna
Chcę aby mój miś w nocy ożywał i mnie pilnował, więc w to wierzę - dziecko śpi spokojniej, wie że ktoś czuwa - ma to dla niego sens i daje wymierne korzyści w formie lepszego snu.
 
Niestety z faktu że chcemy aby coś istniało lub się zdarzyło i dlatego w to wierzymy, mimo że dostrzegam w tym spory sens i użyteczność nie wynika z tego prawdziwość tych istot lub zjawisk!!!



Osobiście w nic nie wierzę w 100%, niczego nie potrafię być pewna w 100%
Abym w cokolwiek uwierzyła potrzebuję argumentów/ danych z wiarygodnych źródeł , zdając sobie sprawę z tego że wiarygodność danego źródła jest tylko założeniem opartym na założonym systemie weryfikacji....
Jeśli ktoś jest w 100% pewny swoich racji dla mnie traci na wiarygodności;)
Moje osobiste doświadczenia mimo że są tak naprawdę jednym co mam nie są dla mnie wysoce wiarygodne...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz