A oto malutkie podsumowanie:
-Zaczynaj od szczerej pochwały i uznania . Coś zawsze się znajdzie:)
-Wytykaj innym błędy tylko pośrednio -nie obwiniaj, nie krytykuj osoby.
-Zanim skrytykujesz innych przyznaj się do własnych błędów .
-Zadawaj pytania ,zamiast wydawać rozkazy - niech myślą że sami na to wpadli
-Pozwól ludziom zachować twarz . Jeśli już mówisz coś przykrego zrób to na osobności i z wyczuciem.
-Pochwal najmniejsze nawet osiągnięcia, pochwal każdy postęp, bądź serdeczny w aprobacie i nie skąp pochwał , ale bądź przy tym szczery.
-Wystaw ludziom dobrą opinię ,której będą musieli( i chcieli) sprostać .
-Zachęcaj innych do poprawy,spraw aby uwierzyli że mogą się zmienić .
-Spraw aby rozmówca z przyjemnością zrobił to,czego od niego oczekujesz .
-Okaż szacunek dla poglądów rozmówcy, nigdy nie mów mu w prost że niema racji .
-Jeśli nie masz racji,przyznaj to szybko i bardzo wyraźnie .Zacznij od okazania przyjaźni.
-Jak najprędzej wydobądź z rozmówcy liczne TAK .
-Pozwól rozmówcy wygadać się .
-Daj rozmówcy myśleć ,że twoja idea wyszła od niego .
-Szczerze próbuj przyjmować punkt widzenia twojego rozmówcy .
-Okaż zrozumienie i współczuj z myślami i pragnieniami rozmówcy .
-Odwołaj się do szlachetności rozmówcy, do jego dobrych cech .
-Udramatyzuj swoje pomysły - przedstaw je w barwny, obrazowy sposób dostosowany do odbiorcy
-Rzuć człowiekowi wyzwanie .
I konkretne streszczenie:
I. Dziewięć rad jak czytać tą książkę
1. Wyobraź sobie jak możesz zastosować zawarte tu rady w swoim życiu i jakie korzyści przyniosą ci dobre stosunki z ludźmi. Musisz mieć motywację.
2. Najpierw przeczytaj cały rozdział bardzo szybko żeby załapać sens a potem jeszcze raz powoli żeby skupić się na szczegółach.
3. Jeśli do głowy przychodzą ci myśli związane z treścią książki przerwij czytanie żeby je przemyśleć.
4. Podkreślaj rzeczy które cię zainteresują i wydają ci się ważne.
5. Powracaj do tej (czy każdej innej) książki żeby ją dobrze zapamiętać.
6. Stosuj zawarte tutaj informacje w praktyce! Tylko tak pozytywne nawyki wejdą ci w krew.
7. Spraw żeby te zasady stały się częścią twojego życia. Zaproponuj członkowi swojej rodziny że dasz mu dychę za każdym razem gdy złapie cię na łamaniu tych zasad.
8. Analizuj swoje zachowaniu w ciągu dnia (w formie podsumowania) i sprawdzaj jak mogłeś zareagować w tej sytuacji pod kątem zawartych tu rad.
9. Notuj sukcesy jakie osiągnąłeś na polu życia towarzyskiego.
Podstawowe techniki kontaktów z ludźmi
II. Jeśli chcesz zebrać miód nie przewracaj ula
Na całym świecie tylko co najwyżej mały ułamek ludzi uważa się za złych. Zdecydowana większość ludzi uważa się za dobrych cokolwiek zrobią. Uważają że wina leży gdzieś poza nimi, nie kontrolują złych zachowań albo mają ich dobre wyjaśnienie. Jeśli nawiązujesz z kimś kontakt staraj się żeby unikać krytyki (szczególnie osobistej) a skupić się na mówieniu co dana osoba może zrobić lepiej. Ostrą krytyką nie tylko nic nie osiągniesz, ale także zniechęcisz do siebie drugą osobę.
III. Wielki sekret kontaktów z ludźmi
Ludzie potrzebują uznania bardziej niż czegokolwiek innego. Zawsze staraj się coś znaleźć w drugim człowieku za co możesz go pochwalić, coś wobec czego możesz wyrazić uznanie. Tylko pamiętaj - musi to być coś rzeczywistego do czego ten człowiek się przykłada i co sobie bardzo ceni a nie jakieś puste komplementy które z daleka śmierdzą lizusostwem. Musi to być szczere uznanie- może dotyczyć czegokolwiek: wyglądu, zachowania, osiągnięć, byle było szczere i ważne dla tej osoby.
IV. „Ten kto potrafi to zrobić ma za sobą cały swiat, ten kto nie potrafi wędruje samotnie"
Jeśli chcesz żeby ktoś coś zrobił musisz wzbudzić w nim szczere chęci. Zrobi to tylko jeśli będzie tego chciał a najlepszą metodą żeby tego chciał jest odwołania się do jego osobistego interesu.
II. Jeśli chcesz zebrać miód nie przewracaj ula
Na całym świecie tylko co najwyżej mały ułamek ludzi uważa się za złych. Zdecydowana większość ludzi uważa się za dobrych cokolwiek zrobią. Uważają że wina leży gdzieś poza nimi, nie kontrolują złych zachowań albo mają ich dobre wyjaśnienie. Jeśli nawiązujesz z kimś kontakt staraj się żeby unikać krytyki (szczególnie osobistej) a skupić się na mówieniu co dana osoba może zrobić lepiej. Ostrą krytyką nie tylko nic nie osiągniesz, ale także zniechęcisz do siebie drugą osobę.
III. Wielki sekret kontaktów z ludźmi
Ludzie potrzebują uznania bardziej niż czegokolwiek innego. Zawsze staraj się coś znaleźć w drugim człowieku za co możesz go pochwalić, coś wobec czego możesz wyrazić uznanie. Tylko pamiętaj - musi to być coś rzeczywistego do czego ten człowiek się przykłada i co sobie bardzo ceni a nie jakieś puste komplementy które z daleka śmierdzą lizusostwem. Musi to być szczere uznanie- może dotyczyć czegokolwiek: wyglądu, zachowania, osiągnięć, byle było szczere i ważne dla tej osoby.
IV. „Ten kto potrafi to zrobić ma za sobą cały swiat, ten kto nie potrafi wędruje samotnie"
Jeśli chcesz żeby ktoś coś zrobił musisz wzbudzić w nim szczere chęci. Zrobi to tylko jeśli będzie tego chciał a najlepszą metodą żeby tego chciał jest odwołania się do jego osobistego interesu.
Ludzi nie interesuje co ty chcesz. Czemu inni mieliby ci pomagać w osiągnięciu tego co TY chcesz?
Spraw żeby oni wyszli na tym dobrze, żeby została zaspokojona ich potrzeba a nie będzie trzeba ich przekonywać.
Sześć sposobów które sprawią, że ludzie będą cię lubić.
VI. Zrób to a będziesz wszędzie miłym gościem
Jeśli chcesz mieć z kimś dobry kontakt zainteresuj się nim. Jeśli zainteresujesz się czyimś stanem zdrowia, życiowymi ambicjami czy tym co czuje zawsze zbudzisz z drugiej osobie szczerą sympatię.
VI. Zrób to a będziesz wszędzie miłym gościem
Jeśli chcesz mieć z kimś dobry kontakt zainteresuj się nim. Jeśli zainteresujesz się czyimś stanem zdrowia, życiowymi ambicjami czy tym co czuje zawsze zbudzisz z drugiej osobie szczerą sympatię.
Zainteresowanie musi być szczere!!!
VII. Jak zrobić dobre wrażenie
Uśmiechaj się! To wcale nie boli i nic nie kosztuje a zawsze zrobi dobre wrażenie na innych.
VII. Jak zrobić dobre wrażenie
Uśmiechaj się! To wcale nie boli i nic nie kosztuje a zawsze zrobi dobre wrażenie na innych.
Uśmiech i emocje jakie okazujemy są podstawą. Jeśli zabraknie tego elementu można założyć najlepsze ubranie, a i tak ludzie będą postrzegać cię jako gbura.
VIII. Jeśli tego nie zrobisz wpędzisz się w kłopoty
Najważniejszym spośród wszystkich słów na świecie i sprawiającym człowiekowi najwięcej przyjemności jest jego imię - coś co odróżnia go od pozostałych i definiuje jego osobę. Dlatego tylko ludzie (i zwierzęta domowe do których człowiek jest emocjonalnie przywiązany) mają imiona, a nie daje się imion rzeczom. Jeśli się do kogoś zwracasz pamiętaj, żeby często używać jego imienia/nazwiska.
IX. Jak zostać dobrym rozmówcą
Jeśli chcesz być dobrym rozmówcą musisz rozmawiać o tym o czym druga osoba może rozmawiać całymi godzinami - o sobie samej. Wystarczy że będziesz słuchał z uwagą co druga osoba ma do powiedzenia o własnej osobie, a możesz nawet zostać uznany za dobrego rozmówcę!
X. Jak zainteresować ludzi
Jeśli z kimś rozmawiasz najlepiej jeśli będziesz mówił o tym co JEGO interesuje. Dobrze jest być oczytanym i mieć rozległą wiedzę na różne tematy. Nie ma nic gorszego kiedy ktoś przynudza na temat który nas w ogóle nie interesuje i nie chcemy nic o nim wiedzieć.
XI. Co zrobić aby ludzie od razu cię polubili
Znajdź w swoim rozmówcy coś za co możesz go podziwiać i szczerze wyraź soją pochwałę. Każdy ma coś z czego jest zadowolony i co jest dla niego ważne. Jeśli zauważysz tą rzecz w drugim człowieku i mu o niej powiesz nareszcie poczuje się doceniony.
VIII. Jeśli tego nie zrobisz wpędzisz się w kłopoty
Najważniejszym spośród wszystkich słów na świecie i sprawiającym człowiekowi najwięcej przyjemności jest jego imię - coś co odróżnia go od pozostałych i definiuje jego osobę. Dlatego tylko ludzie (i zwierzęta domowe do których człowiek jest emocjonalnie przywiązany) mają imiona, a nie daje się imion rzeczom. Jeśli się do kogoś zwracasz pamiętaj, żeby często używać jego imienia/nazwiska.
IX. Jak zostać dobrym rozmówcą
Jeśli chcesz być dobrym rozmówcą musisz rozmawiać o tym o czym druga osoba może rozmawiać całymi godzinami - o sobie samej. Wystarczy że będziesz słuchał z uwagą co druga osoba ma do powiedzenia o własnej osobie, a możesz nawet zostać uznany za dobrego rozmówcę!
X. Jak zainteresować ludzi
Jeśli z kimś rozmawiasz najlepiej jeśli będziesz mówił o tym co JEGO interesuje. Dobrze jest być oczytanym i mieć rozległą wiedzę na różne tematy. Nie ma nic gorszego kiedy ktoś przynudza na temat który nas w ogóle nie interesuje i nie chcemy nic o nim wiedzieć.
XI. Co zrobić aby ludzie od razu cię polubili
Znajdź w swoim rozmówcy coś za co możesz go podziwiać i szczerze wyraź soją pochwałę. Każdy ma coś z czego jest zadowolony i co jest dla niego ważne. Jeśli zauważysz tą rzecz w drugim człowieku i mu o niej powiesz nareszcie poczuje się doceniony.
Jak przekonać innych do twojego sposobu myślenia
XII. Nie można wygrać kłótni
Jeśli chcesz wygrać kłótnie to jej nie zaczynaj.
XII. Nie można wygrać kłótni
Jeśli chcesz wygrać kłótnie to jej nie zaczynaj.
Nawet jeśli ktoś się myli w jakiejś kwestii to jeśli nie musisz nie zwracaj na to uwagi i nie kłóć się o to.
W najlepszym przypadku oponent przyzna ci rację i się obrazi za to że zrobiłeś z niego głupka.
W najgorszej jeszcze bardziej zacznie wierzyć w swoje zdanie.
Porady co zrobić żeby różnica zdań nie przekształciła się kłótnię:
- radośnie witaj różnicę zdań,
- nie reaguj instynktownie,
- pohamuj swój temperament,
- najpierw słuchaj,
- szukaj punktów wspólnych,
- obiecaj swojemu oponentowi że dokładnie przemyślisz jego pogląd i go przeanalizujesz,
- szczerze podziękuj oponentowi za rozmowę,
- daj sobie i oponentowi czas na dokładne przemyślenie sprawy.
XIII. Jak narobić sobie wrogów
Pamiętaj, że jeśli ktoś się zorientuje że próbujesz go do czegoś przekonać będzie stawiać opór.
Porady co zrobić żeby różnica zdań nie przekształciła się kłótnię:
- radośnie witaj różnicę zdań,
- nie reaguj instynktownie,
- pohamuj swój temperament,
- najpierw słuchaj,
- szukaj punktów wspólnych,
- obiecaj swojemu oponentowi że dokładnie przemyślisz jego pogląd i go przeanalizujesz,
- szczerze podziękuj oponentowi za rozmowę,
- daj sobie i oponentowi czas na dokładne przemyślenie sprawy.
XIII. Jak narobić sobie wrogów
Pamiętaj, że jeśli ktoś się zorientuje że próbujesz go do czegoś przekonać będzie stawiać opór.
Nikt nie lubi ludzi którzy potrafią mówić tylko: "ja mam racje, a ty nie i zobaczysz to prędzej czy później". Jeśli chcesz kogoś do czegoś przekonać nie mów mu wprost że nie ma racji.
XIV. Jeśli nie masz racji - przyznaj to
Jeśli nie masz w czymś racji najlepiej przyznaj to od razu. Ludzie bywają wtedy pobłażliwi i nie będą mówić: "ale ten XXX jest zatwardziały! Zrobi wszystko żeby jego było na wierzchu". To samo można powiedzieć o winie. Jeśli jesteś czegoś winny lub popełniłeś błąd przyznaj się do niego sam. Nie pozwól żeby musieli to robić za ciebie inni.
XV. Kropla miodu
Powstrzymaj się od okazywania wrogości swoim rozmówcom. Zacznij od okazania przyjaznego nastawienia. Wojowniczy ton wypowiedzi jeszcze nikomu nie pomógł a wiele razy nawet zaszkodził.
XVI. Sekret Sokratesa
W rozmowie na początku zawsze szukaj kwestii w której ty i twój rozmówca jesteście zgodni i wobec której nie macie wątpliwości. Wydobądź ze swojego rozmówcy liczne "tak" i dopiero wtedy przechodź do kwestii w której wasze zdania są odmienne.
XVII. Wentyl bezpieczeństwa. Jak poradzić sobie ze skargami
Kiedy ktoś ma do ciebie jakieś pretensje czy skargi to zanim mu przerwiesz i zaczniesz się bronić pozwól mu najpierw się wygadać. Wyciągnij od niego wszystkie żalu i pozwól żeby wyraził wszystkie swoje myśli. Dopiero wtedy możesz się bronić i wytłumaczyć sporne kwestie. Nigdy nie przerywaj i nie protestuj.
XIV. Jeśli nie masz racji - przyznaj to
Jeśli nie masz w czymś racji najlepiej przyznaj to od razu. Ludzie bywają wtedy pobłażliwi i nie będą mówić: "ale ten XXX jest zatwardziały! Zrobi wszystko żeby jego było na wierzchu". To samo można powiedzieć o winie. Jeśli jesteś czegoś winny lub popełniłeś błąd przyznaj się do niego sam. Nie pozwól żeby musieli to robić za ciebie inni.
XV. Kropla miodu
Powstrzymaj się od okazywania wrogości swoim rozmówcom. Zacznij od okazania przyjaznego nastawienia. Wojowniczy ton wypowiedzi jeszcze nikomu nie pomógł a wiele razy nawet zaszkodził.
XVI. Sekret Sokratesa
W rozmowie na początku zawsze szukaj kwestii w której ty i twój rozmówca jesteście zgodni i wobec której nie macie wątpliwości. Wydobądź ze swojego rozmówcy liczne "tak" i dopiero wtedy przechodź do kwestii w której wasze zdania są odmienne.
XVII. Wentyl bezpieczeństwa. Jak poradzić sobie ze skargami
Kiedy ktoś ma do ciebie jakieś pretensje czy skargi to zanim mu przerwiesz i zaczniesz się bronić pozwól mu najpierw się wygadać. Wyciągnij od niego wszystkie żalu i pozwól żeby wyraził wszystkie swoje myśli. Dopiero wtedy możesz się bronić i wytłumaczyć sporne kwestie. Nigdy nie przerywaj i nie protestuj.
XVIII. Jak zapewnić sobie współpracę innych
Jeśli chcesz przekonać kogoś do potrzeby jakiegoś działania i "sprzedać" mu swoje własne pomysły przekonaj go żeby sam na nie wpadł. Zadawaj odpowiednie pytania, tak żeby rozmówca sam doszedł do wniosków, do których chcesz go przekonać. Pozwól mu myśleć, że twoja idea wyszła od niego,że sam na to wpadł.
XIX. Magiczna formuła
Przyjmuj punkt widzenia swojego rozmówcy. Wejdź w jego skórę i zadaj sobie pytanie: dlaczego się tak zachowuje i jakie są jego motywacje, dlaczego myśli tak a nie inaczej?
XX. Każdy tego chce
Okaż rozmówcy zrozumienie. Zrozum że gdybyś był na jego miejscu i przeżył to samo co on myślałbyś tak samo. Powiedz sobie w myślach: "Nie winie cię ani na jotę za to, co czujesz. Gdybym był tobą, bez wątpienia czułbym to samo".
Każdy ma powód takiego a nie innego zachowania .
Okaż ludziom współczucie jeśli ich sposób myślenia czy zachowania wynika z jakiś negatywnych przeżyć.
XXI. Każdy to lubi
Ludzie mają dwie motywacje - ta prawdziwa i ta która dobrze brzmi. Chcą żeby postrzegano ich jako idealistów. Odwołuj się do szlachetności rozmówcy i nie podejrzewaj go o najgorsze tylko o to co najlepsze.
XXII. Co sprawdza się w kinie, telewizji sprawdza się i w życiu
Dbaj o to aby twój przekaz był dramatyczny. Musi on wywoływać emocje i wyglądać spektakularnie. Żywe obrazy znacznie lepiej trafiają do ludzi niż "suche" słowa. Przykładowo: jeśli kogoś przepraszasz padnij na kolana, krzycz, symuluj spazmy .
XXI. Każdy to lubi
Ludzie mają dwie motywacje - ta prawdziwa i ta która dobrze brzmi. Chcą żeby postrzegano ich jako idealistów. Odwołuj się do szlachetności rozmówcy i nie podejrzewaj go o najgorsze tylko o to co najlepsze.
XXII. Co sprawdza się w kinie, telewizji sprawdza się i w życiu
Dbaj o to aby twój przekaz był dramatyczny. Musi on wywoływać emocje i wyglądać spektakularnie. Żywe obrazy znacznie lepiej trafiają do ludzi niż "suche" słowa. Przykładowo: jeśli kogoś przepraszasz padnij na kolana, krzycz, symuluj spazmy .
Jeśli opowiadasz- rób to obrazowo, tak aby odbiorca mógł to sobie wyobrazić, pamiętaj także o potrzebach odbiorcy- do jednego lepiej przemawiają gesty, do innego słowa... Włóż emocje w przekaz!
XXIII. Gdy wszystko zawiodło
Jeśli chcesz nakłonić do czegoś ludzi rzucaj im wyzwanie. Ludzie często robią różne rzeczy tylko dlatego żeby pokazać, że są lepsi w tym od innych. Współzawodnictwo bywa bardzo motywujące, ale nie wolno do niego zmuszać - to musi wyjść z osób które będą współzawodniczyć, a przynajmniej muszą być przekonani że to ich inicjatywa.
XXIII. Gdy wszystko zawiodło
Jeśli chcesz nakłonić do czegoś ludzi rzucaj im wyzwanie. Ludzie często robią różne rzeczy tylko dlatego żeby pokazać, że są lepsi w tym od innych. Współzawodnictwo bywa bardzo motywujące, ale nie wolno do niego zmuszać - to musi wyjść z osób które będą współzawodniczyć, a przynajmniej muszą być przekonani że to ich inicjatywa.
XXIV. Jeśli już musisz wytknąć komuś błąd...
Jeśli chcesz komuś wytknąć błędy, to zanim to zrobisz zacznij od zwrócenia uwagi rozmówcy na to co zrobił dobrze. Zamiast zacząć od opieprzania zacznij od czegoś przyjemnego.
XXV. Jak krytykując nie zostać znienawidzonym
Najbardziej skutecznym sposobem korygowania czyiś błędów jest zrobienie tego pośrednio. Nie mów tego wprost tylko daj do zrozumienia że popełnili błąd swoim np. zachowaniem. Np. pewien polityk który chciał żeby ludzie przychodzili do niego kiedy chcą usunął drzwi po tym jak pracownicy utrudniali petentom dostęp do niego.
XXVI. Najpierw powiedz o własnych błędach
Jeśli kogoś krytykujesz najlepiej opowiedz o własnych błędach które popełniałeś w tej materii. Stworzysz poczucie więzi między tobą a drugą osobą, a także unikniesz sytuacji w której druga osoba może odebrać twoja krytykę jako próbę wywyższania się.
XXVII. Nikt nie lubi wykonywać rozkazów
Nie wydawaj rozkazów bezpośrednio. Zamiast rozkazywać mów: "a może zrobilibyśmy to tak...", "nie rozważałeś zrobienia tego w ten sposób...", "jest dobrze ale myślę że lepiej byłoby tak...". Takie postępowanie ułatwia ludziom naprawianie błędów. Formułuj swoje rozkazy w formie pytania.
XXVIII. Jak popchnąć ludzi do sukcesu
Nie szczędź ludziom pochwał. Kiedy tylko zrobią coś dobrze zauważ to i doceń. Chwal nawet każdą najmniejszą rzecz która jest zrobiona tak jak być powinna. Lepiej motywować ludzi czymś pozytywnym niż negatywnym.
XXIX. Daj psu właściwe imię
Wystawiaj ludziom przed innymi dobrą opinię nawet jeśli jest mocno przesadzona. Żeby ja podtrzymać będą musieli jej sprostać.
XXX. Jak sprawić aby ludzie uwierzyli we własne siły
Zachęcaj innych do poprawy. Spraw aby uwierzyli że mogą się zmienić. Nigdy nie mów że do niczego nie dojdą i nic nie osiągną. Jeśli im to powiesz może to zadziałać jak samospełniająca się przepowiednia - tak samo kiedy powiesz im że mają duże szanse na sukces. Po co więc odbierać ludziom nadzieję skoro można im ją dać?
XXXI. Jak sprawić aby ludzie robili to co chcesz z przyjemnością
Jeśli chcesz kogoś do czegoś nakłonić zapytaj siebie jakie on będzie miał z tego korzyści. Jeśli nie będzie miał żadnych musisz stworzyć jakąś korzyść z której będzie zadowolony. Np. Napoleon mianował swoich 18 generałów Marszałkami Francji a oddziały prze nich dowodzone nazwał wielkimi armiami. Taka drobnostka, ale zadziałała motywująco dla dowódców.
Koniec.
Szczerze polecam zapoznanie się z tą książką lub audiobookiem - wspaniałe przykłady, świetny styl i wartościowa treść:)
Ja będę do niej wracać nie raz nie dwa...
Fajne streszczenie. Wacam tutaj często, aby odświeżyć sobie wiadomości z książki.
OdpowiedzUsuńMam nadzieje, że nikt nie potrzebuje, ale jeśli ktoś chce poprawić jeszcze swoje relacje to tutaj znajdzie naukowo potwierdzone techniki:
http://naukopedia.pl/category/relacje/
Porządne streszczenie , na pewno kosztowało dużo pracy. Myślę o tym by zrobić streszczenie tej pozycji w formie mapy myśli, a może już ktoś to zrobił ? Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńPorządne streszczenie , na pewno kosztowało dużo pracy. Myślę o tym by zrobić streszczenie tej pozycji w formie mapy myśli, a może już ktoś to zrobił ? Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń